چگونه یک لول سوئیچ مناسب انتخاب کنیم | پارس ارچین دانش

بعد از سال ها تخصص و تجربه در فروش انواع لول سوئیچ، لول کنترل، کنترل کننده های سطح، فلوتر ها و انواع سوئیچ های شناور الکترونیکی و مکانیکی. بزرگترین مشکلی که معمولا مشتری ها با آن سر و کار داشتند، عدم تسلط کافی و اطلاع از لول کنترل های موجود در بازار بود که موجب می شد مشتری با دید بسته ای در مورد لول سوئیچ مورد نظرش جستجو نماید. لذا در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات جامعی از انواع لول های موجود در بازار ایران و دنیا را در اختیار کاربران عزیز قرار دهیم تا بتوانند در مورد انتخاب خود تصمیم بهتری بگیرند.

نوع سیال

اولین و ساده ترین اطلاعاتی که ما نیاز داریم تا بتوانیم در مورد لول کنترل/لول سوئیچ/فلوتر/کنترل کنندۀ سطح مورد نظر تصمیم بگیریم این است که بدانیم با چه سیالی سر و کار داریم. به عنوان مثال زمانی که با آب آشامیدنی سر و کار داریم باید از فلوتری استفاده کنیم که آلودگی به آب اضافه نکند، زمانی که با اسید سر و کار داریم باید بدانیم لول کنترل ما توسط اسید خورده می شود یا خیر. گاهای اوقات حتی چگالی سیال مهم می شود چون باید شناور یا فلوتر لول سوئیچ سبک تر از مایع باشد تا بتواند شناور بماند و درون سیال غرق نشود. پس مهم است که بدانیم با چه سیالی سرو کار داریم.

چگالی سوخت ها از آب کمتر است

در عوض چگالی آب هایی که املاح و ناخالصی دارند از آب بیشتر خواهد بود

چگالی اسید ها نیز از آب بیشتر است

برای اندازه گیری چگالی کافی است جرم و حجم مایع را اندازه گیری کنید. حجم مایع را با یک شیشۀ مندرج می توان اندازه گرفت و جرم مایع هم با استفاده از ترازو به دست می آید.

سپس جرم مایع را تقسیم بر حجم آن می کنیم و نتیجۀ به دست آمده عدد چگالی مورد نظر است.

فشار و دما ی سیال

فشار و دما دو پارامتر بسیار بسیار مهم در انتخاب لول کنترل یا لول سوئیچ می باشند. به طور قطع نمی توان از یک فلوتر پلاستیکی برای مخزنی با فشار 16 بار استفاده کرد چرا که خیلی ساده فلوتر را مچاله می کند. یا برای دمای 200 درجۀ سانتیگراد نمی توانیم از لول کنترلی که سوئیچ آن برای 100 درجه طراحی شده استفاده کنیم چرا که سوئیچ عمل نخواهد کرد و ذوب می شود.

عدد تحمل فشار روی لول کنترل ها با مشخصۀ PN نمایش داده می شود مثلا PN16 یعنی لول سوئیچ مورد نظر روی فشار 16 بار تست شده و تا 12 بار می توان به آن فشار مداوم وارد کرد

اختلاف سطح سوئیچ ها

مسلما زمانی که شما از یک لول کنترل استفاده می کنید، قرار است در یک سطحی از یک مخزن آن را نصب کنید. پس باید بدانید که دقیقا می خواهید لول سوئیچ شما چه ارتفاعی را پوشش دهد.

گاهی ممکن است در یک ارتفاع خاص فقط یک سوئیچ نیاز داشته باشید تا تنها یک آژیر را به صدا در آورد؛ گاهی برای پر و خالی شدن مخزن می خواهید از لول کنترل استفاده کنید که در این حالت باید از لول کنترل هایی که دامنۀ پوشش ارتفاع زیادی دارند مانند انواع کابلی آن استفاده کنید. یا دو عدد لول کنترل در دو ارتفاع مختلف نصب نمایید....

انواع لول کنترل

1-     لول کنترل مکانیکی

این دسته از لول کنترل ها نوعی ساده و سنتی از لول کنترل می باشند که ساده ترین آن ها را می توان در سیفون توالت و یا شناور کولر های آبی مشاهده کرد. عملکرد آن بسیار ساده و در عین حال کاربردی می باشد.

یک شیر یکطرفه توسط یه محور یا شفت به شناور یا فلوتر متصل شده است. وقتی سطح آب یا مایع بالا می رود شناور با با خود بالا برده و شناور توسط محور متصل شده به آن شیر را می بندد. هنگامی که سطح مایع پایین بیاید برعکس این اتفاق می افتد و شیر باز می شود. لول کنترل های مکانیکی در محل هایی استفاده می شوند که نیازی به سوئیچ نیست و می خواهیم مستقیم خود شیر مسیر آب را باز و بسته کند. همچنین با فشار زیادی سر و کار نداشته باشیم.

کولرهای آبی مناطق دور از دسترس بیشترین محل های نصب این نوع لول کنترل می باشد

2-     لول سوئیچ جیوه ای

در زمان های قدیم بیشتر لول سوئیچ هایی که در دما و فشار عمل می کردند از سوئیچ های جیوه ای بهره می بردند، سوئیچ های جیوه ای با استفاده از حبس کردن جیوه در یک مخزن غالبا شیشه ای ساخته می شوند به این صورت که چون جیوه مایع است و از طرفی رسانای الکتریکی نیز هست...

می تواند جریان الکتریکی را عبور دهد پس کلید را طوری طراحی می کردند که با چرخاندن کلید جیوه در قسمتی که در چپ و راست آن سیم های الکتریکی قرار دارند پر شود و بین سیم ها ارتباط الکتریکی برقرار کند و لول کنترل سوئیچ دهد. زمانی که دوباره سوئیچ را به سمت دیگر بچرخانیم جیوه در قسمت دیگۀ محفظه پر می شود و جریان الکتریکی قطع می گردد. این جابجایی توسط مکانیسم الاکنگی انجام می گیرد که یک محور طراحی می گردد که یک طرف آن به فلوتر یا شناور متصل است و طرف دیگر به سوئیچ جیوه ای.

امروزه به دلیل خطرناک بودن جیوه و احتمال زیاد شکستن سوئیچ و آلودگی های محیطی، تولید کنندگان سعی در جمع آوری سوئیچ های جیوه ای و تغییر مکانیسم عملکرد لول سوئیچ ها دارند.

در حال حاضر تنها نوع لول سوئیچ جیوه ای موجود در بازار لول کنترل های کله گاوی یا لول سوئیچ دیگ بخار می باشد

3-     لول سوئیچ ساچمه ای

لول سوئیچ های ساچمه ای باز هم از مکانیسم الاکلنگی برای انتقال تغییرات مکانیکی سطح سیال به سوئیچ استفاده می شود. با این تفاوت که این بار سوئیچ یک کلید ساچمه ای است.

در کلید های ساچمه ای دو سر پل را طوری می سازند که یک ساچمه بین آنها قرار گیرد و بایستد، یک ساچمۀ فلزی را در مسیری قرار می دهند که زمانی که فلوتر چرخید ساچمه ی فلزی حرکت کرده و بین دو تیغۀ سوئیچ قرار گیرد. در این حالت ارتباط الکتریکی برقرار می شود و سوئیچ عمل می کند. با تغییر زاویۀ فلوتر دوباره ساچمه از بین دو فلز به مکان اولیۀ خود باز می گردد و سوئیچ قطع می شود.

پر مصرف ترین انواع لول سوئیچ های ساچمه ای نوع کابلی آن می باشد که به آن فلوتر چاهی یا لول سوئیچ کابلی می گویند.

این لول کنترل ها بیشتر برای پمپ های کف کش، چاه ها و منابع آب استفاده می شوند.

4-     لول کنترل الکترومکانیکی - الکترومغناطیسی

لول کنترل های الکترو مکانیکی دستۀ بزرگی از لول کنترل ها را شامل می شوند که همگی بر اساس خاصیت الکترومغناطیسی و آهنربایی عمل می کنند. این گروه از لول کنترل/لول سوئیچ ها کاربرد عمدۀ صنعتی دارند و به دلیل طول عمر و عملکرد بالا و ایمن و در عین حال مدرن، کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت و اتوماسیون دارند.

در تمامی این لول سوئیچ ها شما با یک شناور و یک سوئیچ سر و کار دارید که هر دو دارای آهنربا هستند. این آهنرباها با جذب یا دفع یکدیگر موجب حرکت سوئیچ می شوند. خوبی این دسته کنترل کننده های سطح این است که سیال به هیچ عنوان با سوئیچ یا قسمت الکترونیکی در تماس نخواهد بود و این موجب امنیت و طول عمر بالای دستگاه می شود.

در صنعت ما با مواد خورنده، حرارت و فشار بالا سر و کار داریم. جدا بودن سوئیچ از سیال دارای اهمیت زیادی می باشد که در این لول کنترل ها لحاظ گردیده است. دیگ بخار خطوط بخار و اسید مخازن سوخت دی ایریتورها مواد غذایی و ... همگی موارد مصرف این تیپ لول سوئیچ ها و کنترل کننده های سطح می باشد.

انواع مختلفی از لول کنترل های الکترومغناطیسی ساخته شده است که بر اساس مکانیسم های مختلفی کار می کنند :

5-   لول سوئیچ الاکلنگی

یک شناور به یک محور متصل است و این محور حول یک مرکز به صورت الاکلنگی رفت و آمد می کند. در انتهای محور یک آهنربا نصب شده است. آهنربایی نیز در آنطرف لول کنترل در قسمتی که سوئیچ وجود دارد نصب می گردد. قطب های همنام رو به هم قرار می گیرند تا زمانی که دو آهنربا از کنار هم عبور می کنند یکدیگر را دفع کرده و موجب جابجایی سوئیچ گردند.

6-   لول سوئیچ محوری

در این تیپ لول کنترل، محور از وسط شناور عبور می کند و فلوتر در مسیر محور حرکت رفت و برگشتی دارد. داخل فلوتر یک آهنربا نصب شده و در هر قسمت از محور که نیاز به عمل کردن سوئیچ باشد یک رله مغناطیسی قرار می گیرد. این سوئیچ (رله ها) با قرار گرفتن در میدان مغناطیسی عمل می کنند و سیگنال برقرار می شود. معمولا این تیپ کنترل کننده های سطح از بالای مخزن نصب می شوند. و برای مخزن هایی که محدودیت نصب از جانب دارند به کار می روند. البته که محدودیت ارتفاع در این لول سوئیچ ها وجود خواهد داشت.

7-     لول سوئیچ های الکترونیکی

این دسته از لول سوئیچ ها بر اساس خاصیت القایی فلزات و سیالات عمل می کنند. با استفاده از الکترود یا شمع هایی که در مخزن قرار می گیرد سیگنال های الکتریکی به کنترل پنل دستگاه ارسال می شود و این سیگنال ها به سوئیچ تبدیل شده و در سیسیتم اعمال می گردد. سوئیچ های الکترونیکی در برخی موارد بسیار کاربردی و در برخی موارد غیر مفید هستند و مهم است که در انتخاب آن ها دقت شود.

8-     لول سوئیچ های التراسونیک

با پیشرفت علم مخابرات از امواج برای تشخیص سطح مایعات نیز استفاده می شود. امروزه لول سوئیچ های راداری یا التراسونیک آهسته آهسته راه خود را در میان بازار ابزار دقیق باز کرده و کاربرد های خود را به کاربر می شناسانند. زمانی که می خواهیم سیال با لول کنترل تماس نداشته باشد، زمانی که سیال خاصیت چسبندگی بالایی دارد و یا از لحاظ بهداشتی دارای ضریب خاصی باشد که مورد توجه کاربر است می توان از لول کنترل های الکتراسونیک استفاده کرد.

مثلا در صنعت کاغذ برای سنجیدن سطح مخزن خمیر کاغذ از این لول کنترل ها استفاده می شود چرا که خمیر کاغذ چسبندگی و گرانروی بالایی دارد و معمولا انواع دیگر لول سوئیچ ها در سنجش سطح این نوع سیال دچار مشکل و خرابی بلند مدت می شوند.

 

9-     لول سوئیچ دیاپازونی

لول سوئیچ دیاپازونی -لرزشی نوعی سوئیچ کنترل سطح میباشند که در دو مدل موجود میباشند، یک مدل جهت کنترل سطح مواد جامد پودری و نوع دیگر جهت کنترل سطح سیالات مورد استفاده قرار میگیرد.

عملکرد سوئیچ سطح لرزشی بر اساس ارتعاش و تغییر فرکانس ارتعاش میباشد. دو شاخه استیل کنترلر سطح لرزشی، پیش از رسیدن سطح مواد جامد پودری و یا سیال به محل نصب، آن شروع به لرزش با فرکانس مشخصی می کند

.

10-     لول سوئیچ خازنی

لول سنج خازنی در واقع یکی از روش های اندازه گیری سطح سیالات با خاصیت خازنی می باشد،می دانیم كه مواد مختلف دارای ثابتهای دی الكتریك متفاوتی می باشند. خازنی را در نظر بگیرید كه ماده دی الكتریك آن از دو بخش هوا و مایع تشكیل شده باشد، با افزایش مقدار مایع، ضریب دی الكتریك كلی خازن تغییر می كند. از این خاصیت می توان برای اندازه گیری ارتفاعو سطح سیالاتاستفاده نمود .

به عنوان مثال می خواهید وقتی منبع پر شد پمپ خاموش شود و تا خالی شدن منبع خاموش مانده و بعد از خالی شدن منبع پمپ مجدد شروع به کار کند.

در این حالت می توانید به صورت های زیر عمل کنید :

1-     استفاده از دو سوئیچ الاکلنگی

2-     استفاده از یک سوئیچ کابلی

3-     استفاده از یک سوئیچ الکترونیکی با نصب دو الکترود

4-     استفاده از یک سوئیچ التراسونیک از بالای منبع

5-     استفاده از یک لول سوئیچ محوری از بالای منبع با نصب دو سوئیچ

 

Level Switch Level Sensor Ultrasonic Level Switch

نوع نصب

با توجه به ساختار سنسور و همچنین شرایط مخزن و نیاز مصرف کننده می توان لول سوئیچ ها به چندین شیوه نصب کرد. لول سوئیچ ها قابل نصب در بالا کناره ها ، بالا و پایین مخزن هستند. یکی از مواردی که باید در زمان خرید در نظر گرفته شود اندازه سوئیچ و ساختار آن با توجه به مقدار فضای موجود در محیط کاری آن است. سوئیچ حتما باید شرایط استفاده در محیط مخزن را به طور کامل دارا باشد و کوچکترین بازدارنده در فعالیت آن باعث بوجود آمدن خطا در نمایش میزان سطح مایع می گردد.

انواع سوئیچ کنترل سطح (لول سوئیچ) عبارت‌اند از

  • شناوری
  • لرزشی
  • الترسونیک
  • پره ای
  • راداری
  • خازنی خطی
  • خازنی فرکانسی
  • مکانیکی
  • دیافراگمی
  • هسته‌ای

برای سفارش سوئیچ کنترل سطح (لول سوئیچ) برای مواد جامد با ما تماس بگیرید.

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش      لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش      راهنمای سفارش سنسور لول سوئیچ خازنی فرکانسی پاد

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی - پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش


لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

دیرگدازآذر

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش

لول سوئیچ خازنی - لول سنج خازنی - سطح سنج خازنی  -  پارس اُرچین دانش